Syng Norden Sammen i Aarhus Musikhus – Fællessang for hele norden

2019 markerer 100-året for stiftelsen af Foreningerne Norden, og for at fejre jubilæet vil Aarhus Festuge og Foreningerne Norden samle folk i hele Norden via sang. Lørdag d. 7. september kl. 20.00 samles nogle af Nordens bedste kor i Aarhus for at medvirke i en storslået koncert, der både indeholder korsang på højeste niveau og fællessang for hele Norden. Koncerten transmitteres via livestream direkte fra Aarhus og ud til kulturhuse, biografer og storskærme over hele Norden, hvor Foreningen Nordens lokalafdelinger i samarbejde med lokale kor- og kulturaktører har etableret samlinger, hvor alle kan møde op og synge med på dét, der formentlig bliver den største nordiske fællessang nogensinde!

I løbet af koncerten synges tre nordiske fællessange, hvor alle uanset sangstemme, nationalitet eller alder inviteres til at synge med.
De tre udvalgte sange er
– ‘Til Ungdommen (Kringsatt av Fiender)’
– ‘Vem kan Segla Förutan Vind’
– ‘I Skovens Dybe Stille Ro’

Koncerten er en del af Aarhus Festuges projekt Stemmer Bygger Bro, og fællessangen skal bygge bro på tværs af de nordiske sprog og geografiske afstande. Koncerten bygges op efter de nordiske årstider og skal være en hyldest til det nordiske samarbejde og de nordiske værdier om solidaritet og værdsættelse af mangfoldighed.

I løbet af koncerten vil publikum – om de så sidder i salen eller er med via livestream – blive præsenteret for sang på mange sprog og i vidt forskellige genrer. Koncerten samler kor, der repræsenterer noget af det bedste, Norden kan byde på inden for både rytmisk og klassisk kormusik, og samtidig eksperimenteres med skellet mellem de to, idet korene optræder både sammen og hver for sig.

Koncertens helt centrale og vigtigste element er dog de tre fællessange. I anledning af Syng Norden Sammen er der lavet nye firestemmige korsatser af de tre sange, og disse satser bliver tilgængelige for alle kor, der skulle have lyst til at prøve kræfter med dem. Det er således op til den enkelte, om man vil synge med på melodien, eller om man vil synge med i korsatsen, som også synges fra scenen af koncertens medvirkende kor. I mange byer vil det være muligt inden arrangementet at deltage i workshops, hvor de tre satser indstuderes.

FOTO: Fotograf Martin Dam Kristensen

Hent plakat her.