Foredrag: Under skiftende vinde

Dagens foredragsholder er historiker og stadsarkivar i Odense Jørgen Thomsen. I foredraget skildres foreningens historie fra de første år, da der voksede tilsvarende organisationer frem hos vore nordiske naboer. I de første årtier fungerede foreningen som en slags tænketank for den nordiske sag.

Finlandshjælp og Norgeshjælp blev under vinterkrig og verdenskrig et vigtigt arbejdsområde for foreningen, som vandt stor folkelig bredde i årene efter 2. verdenskrig, og for titusinder af danskere blev venskabsbysamarbejde en levende realitet. Lokalafdelinger blomstrede op, og foreningen fik stadig større indflydelse som politisk pressionsgruppe. Endelig følges foreningens udvikling frem til nutiden parallelt med udviklingen i det nordiske og europæiske samarbejde.

Foredraget ledsages af billeder fra foreningens virke i de 100 år og af et lydklip fra 1966, da Berlins overborgmester Willy Brandt talte i Foreningen NORDENs lokalafdeling i Odense.

Sted: Fennebergsalen, Stadsbiblioteket, Lyngby Hovedgade 28, 2800 Lyngby

Gratis adgang for Foreningen NORDENs medlemmer.
Entré for andre 50 kr.

Arrangør: Foreningen Norden Lyngby