Sommertur til Skåne

I oksekærrens spor – Lunds Domkirkes opførelse.

Stenene til opførelsen af den imponerende domkirke i Lund blev hentet i et stenbrud syd for Söderåsen. De blev kørt på oksekærrer 35 km mod syd til byggepladsen for den store katedral. Arbejdet begyndte år 1085, og kirken blev indviet i 1145. Man har beregnet, at der må være ankommet 10 vogne med sten, seks dage om ugen i de 60 år(!).
Den nødvendige store mængde (ulønnede) arbejdere var importeret fra Østeuropa.

Vi skal besøge Borgeby, hvor der engang lå en ringborg, som man mener har været slavemarked. Turen går videre til stenbruddet nær landsbyen Hallaröd, og vi skal følge de spor, der stadig findes i terrænet på vejen til Lund. Halvvejs på ruten ved Trollenäs var der en rasteplads med et kapel. Domkirken er naturligvis sidste stop.

Vi har fået Anders Ödman til at være vores guide. Hans arbejdsfelt er historisk arkæologi. Han er medforfatter til bogen ”Vägar mot Lund” (2018) om aktiviteten omkring Lunds anlæg.

Mødested: Jernbanepladsen, Lyngby, ved Invita kl. 9.00. Vi er tilbage i Lyngby ca. kl. 18.

Pris: Kr. 600 for medlemmer, kr. 650 for gæster. Prisen omfatter bustransporten, kaffe, frokost og entréer.

Tilmelding senest 20. maj til Anders Nielsen på telefon 30 50 41 91 eller på kiogan@webspeed.dk. Når tilmeldingen er modtaget og bekræftet, indsættes betalingen på foreningens konto i Danske Bank 1551 6795889.

Arrangør: Foreningen Norden Lyngby-Taarbæk

juni 1 @ 09:00