Eva Kjer Hansen til politiske kolleger: Vi skal udnytte den voksende politiske samarbejdsvilje

Det politiske samarbejde i Norden skal være lige så stærkt som det kulturelle, mener samarbejdsministeren.

Den nordiske samarbejdsminister, Eva Kjer Hansen, MF (V), havde et tydeligt budskab med til Foreningen NORDEN, da hun holdt tale på jubilæums-repræsentantskabsmødet.

– I har stadig masser at gøre, når det handler om at udvirke mere nordisk samarbejde. Jeg vil bede jer presse os politikere for at få os til at binde Arnoldis stjerner sammen! I har allerede bidraget til at styrke og udvikle det nordiske samarbejde i en tid, hvor tolerance og respekt for mindretal ikke altid er i højsædet.

– Jeg oplever et stærkt kulturelt værdifællesskab i Norden. Det ser vi med al tydelighed her på jeres møde i dag. Men vi skal have mere styrke bag det politiske samarbejde. Når vi næste år har formandskabet i Nordisk Ministerråd, skal vi sætte alt ind på realisere Norden som verdens bedst integrerede region. Heldigvis er der gode initiativer på vej, bl.a. fælles elektronisk id og anerkendelse af uddannelser over landegrænserne. Og heldigvis vokser den politiske samarbejdsvilje. Det skal udnyttes, lød det fra ministeren for nordisk samarbejde.