Her er foreningens hele historie

‘Nordiske’ er titlen på det 84-sider store magasin, som Foreningen har udsendt i 50.000 eksemplarer op til jubilæet. Magasinet er udsendt til alle medlemmer sammen med medlemsbladet Norden NU i begyndelsen af april.

Læs Nordiske her: Jubilæumsmagasinet

Her er en presseomtale, som Foreningen udsendte op til den store Galla i DR Koncertsalen den 15. april. Allerede midt i april rundede omtaler af Foreningen og dens jubilæum 1000 omtaler.

Nordisk samarbejde i 100 år

Foreningen Norden har eksisteret i 100 år på mandag den 15. april, men de nordiske landes befolkninger været tæt forbundne i mere end 600 år. Margrete I samlede Norden i Kalmarunionen, og selvom landene har ikke har kunnet holde indbyrdes fred i alle årene, er forbindelserne vokset stærkere for hvert århundrede. Det gælder sprog, kultur og menneskelige værdier.

Stifterne af Foreningen Norden håbede i 1919, at tættere nordisk samarbejde kunne sikre freden efter 1. Verdenskrig. Foreningen blev da også indstillet til Nobels Fredspris både i 1932 og 1933. Men selvom freden kun lod sig sikre i 20 år mellem de to verdenskrige, voksede det politiske ønske om et mere formelt samarbejde mellem landene i Norden. I den påvirkningsproces spillede Foreningen en væsentlig rolle frem til oprettelsen af Nordisk Råd i 1952 og Nordisk Ministerråd i 1971, og Foreningen var drivende i det arbejde, der førte til nordisk pasunion, fælles arbejdsmarked, socialkonvention og sprogkonvention.

Nordisk samarbejde har fortsat en overvældende folkelig opbakning. I meningsmålinger siger ni ud af ti nordboer, at nordisk samarbejde er vigtigt eller meget vigtigt. To tredjedele ønsker mere af det.

Foreningen Norden består i dag af 10.000 medlemmer i 100 afdelinger over hele landet, som alle fejrer 100-års-jubilæet i løbet af året. Mandag den 15. april transmitterer DR K – og øvrige nordisk tv-kanaler –  fra et stort gallashow i DRs Koncertsal.

Magasinet Nordiske

Vi vedhæfter jubilæumsmagasinet Nordiske, som indeholder en række interview om Norden med bl.a.:

Kronprins Frederik, Lars Løkke Rasmussen, Mette Frederiksen, Margrethe Vestager, Bertel Haarder, musikerne og sangskriverne Tina Dickow, Mikael Wiehe og Keld Heick, koncerndirektør i Nordea Torsten Hagen Jørgensen, professor Drude Dahlerup samt Foreningen NORDENs formand Mogens Jensen.