Forfattereftermiddag med Helle Helle, Sønderborg

Forfattereftermiddag hvor Helle Helle fortæller om den nye roman “de”, som blev indstillet til Nordisk Råds litteraturpris i år. Entré: 80 kr. Sted: Multikulturhuset, Nørre Havnegade 15, 6400 Sønderborg Arrangør: Sønderborg/Gråsten lokalafdeling

De tre norner, Lyngby

Catherine Lefebvre, tidligere direktør for Karen Blixen Museet, vil fortælle om “de nordiske norner”: svenske Selma Lagerlöf, norske Sigrid Undset og danske Karen Blixen, med baggrund i en aktuel udstilling på Rungstedlund. De tre forfattere står som lysende ikoner i det nordiske med deres udødelige værker. Her udspandt de deres romanfigurers skæbner, sådan som de

Folkeoplysning i Norden, Sjørring

Kurt V. Andersen, Tilst, født i Thisted, historiker, tidl. Friskoleleder, tidl. forstander for Højskolen i Thy, tidl. valgmenighedspræst i Bøvling-bjerg, nuv. valgmenighedspræst for Hundborg Valgmenighed m.m.m. Har været formand for Nordisk Højskoleråd, medlem af bestyrelsen Nordiska Folkhögskolan i Kungälv og medlem af repræsentantskabet for Nordens Folkliga Akademi i Göteborg. På godt og ondt har vi

Inlandsbanen, Foredrag med Jens Utoft (Viborg)

2.500 km rejse med tog gennem Norge og Sverige! Redaktør Jens Utoft, Skive fortæller og viser billeder og videoklip fra sin hustruens tur med bl.a. Inlandsbanen i sommeren 2017. Turen var på ca. 2.500 km med 9 overnatninger undervejs og med udgangspunkt fra den svenske by Mora. Den 1.300 km lange Inlandsbanen går gennem Sverige

Norden Rundt i 80 Dage, Skjern

TV journalist Kai Hartmeyer fortæller og viser videoklip fra den rejse, han foretog sammen med sin hustru Inge. I en række TV udsendelser bød han seerne med rundt i hele Norden. Denne aften får vi essensen af hele den lange rejse, og han vil også komme ind på den efterfølgende rejse og TV udsendelse ”Et

Kulturhistorisk foredrag ”Helnæs fra istid til vikingetid”

”Helnæs fra istid til vikingetid” Historisk foredrag v. museumsinspektør, ph.d. Mogens Bo Henriksen, Odense Bys Museer Tid: 24. august kl. 15.30 -17.30 Sted: Forsamlingshuset, Ryet 10, Helnæs Historisk buffet med lækre fortidsretter kan nydes samme sted efter foredraget. Foredraget: De seneste 6000 år har Helnæs været en halvø. Før – en del af et større

Martin Andersens Nexø´s liv og digtning, Kolding

Sdr. Bjert/Stenderuphusholdningsforening og Forening Norden i Kolding inviterer til foredrag med Danmarks førende Martin Andersens Nexø forsker Dr. phil. Henrik Yde, som vil fortælle om Martin Andersens Nexø´s liv og digtning. Martin Andersen Nexø voksede op under små kår i København og på Bornholm, hvor han blev udlært skomager og siden hen lærer. Allerede midt

Foredrag med Einar Már Guðmundsson, Kolding

Einar Már Guðmundsson fortæller om sit store forfatterskab Einar Már Guðmundsson (f. 1954) er en af Islands største nulevende forfattere og har udover Nordisk Råds litteraturpris og Karen Blixenmedaljen også modtaget ”den lille nobelpris” (Svenska Akademiens Nordiska Pris). I foredraget fortæller han om forfatterskabet med sine egne ord, om sit udgangspunkt i poesien og om

2 foredrag i forbindelse med Forskningens Døgn, Præstø

PROGRAM 15:30 Brian McGuire  “Da Dannebrog faldt ned; Danskhed i Middelalderens og nutidens lys” 30kr til foredrag, Kaffe/te kage/frugt 17:30- 18:40 Nordisk buffet: 50 kr incl. en øl/vand 19:00 Jens Frydendal “Opdagelsesrejse til Mars”  30kr til foredrag kaffe/te kage/frugt Tilmelding til hele dagen, eller det foredrag man vil deltage i, senest mandag den 22. april

”Norden Rundt i 80 dage” – Hostebro

Foreningen Norden fejrer i år sit 100 års jubilæum. I den anledning inviteres til et foredrag med Kai Hartmeyer om TV serien, “Norden Rundt i 80 dage,” på jagt efter den Nordiske Sjæl. En rejsebeskrivelse krydret med filmklip fra bl.a. Norge med Svalbard og Nordkap, Sverige, Færøerne, Island og Grønland. Kai Hartmeyer vil også fortælle